E - Surrealisme i Publicitat


Al principi tots els moviments artístics  vantguardistes son exclusivament emprats pels seus pares creadors. Es tracta,d’una creació artística d’un grup minoritari que gaudeix de cada estil determinat. Poc a poc aquest estil va arrelant a  la baixa cultura (U. Eco:1968) y l’art deixa de ser art, entesa com a creació única d’un artista, per convertir-se en en un producte cultural.
 "Cultura de massa". Salvador Dalí.
 Mostra la relació de l'artista amb la cultura industrial , la seva forma d' entendre l'art
i la complexitat de l'època moderna.
En el cas del surrealisme podem veure una aproximació per primer cop de l’art en la publicitat amb el públic mitjà amb els dadaistes. Ells mateixos s’encarregaren de l’autopromoció. Ha partir de llavors les obres de referència dels principals autors del surrealisme s’han emprat com a constant font de reflexió i inspiració per a les agències de publicitat, que gairebé sempre han anat un pas endarrere del que feien les arts plàstiques.
El surrealisme a estat un dels moviments artístics que més ha influït en la publicitat. Aquest estil es un dels més emprats per les marques per difondre els seus missatges. Les metàfores, les analogies, les comparacions, les hipèrboles. L'imaginari surrealista ens permet emparentar el culte a la fantasia, al món oníric i a tot allò que ens fascina, deixant a banda les idees preconcebudes de la raó. Tots els recursos literaris y retòrics es poden incloure perfectament en aquest moviment que es fonamenta en els somnis, encara que la temàtica surrealista sol ser el nexe més comú i més fort entre aquest tipus d'art i la cultura de masses.
 

La publicitat tracta d’ apropar-nos y a l’ hora seduir-nos. La publicitat mostra la bellesa y la perfecció només equiparable a la percepció ideal d les coses en els nostres somnis. Els surrealisme y la publicitat poden conjugar a la perfecció, encara que sembli contradictori que  els somnis dels surrealistes y el realisme cultura de masses. El xoc entre els dos permet creure en una realitat absoluta o  en una sobrerealitat, com Deia Bretón.
La publicitat cada dia ens ensenya els nostres plaers més profunds. El surrealisme y la publicitat tracten de crear una relació íntima amb el receptor utilitzant  els components sensorials de les seves obres per manipular les emocions y  cridant l’atenció de manera extravagant i  sorprenent.

A continuació, explicarem alguns dels exemples que podem trobar dins d'aquest corrent artístic.

El primer exemple es tracta d’un anunci de Marithé et François Girbaud on s’ha invertit l’angle lògic de la composició fotogràfica. D’aquesta manera el cel apareix sota la línia de l’horitzó i la terra per sobre. D’aquesta terra en surten tres persones talment com si fossin arbres. És per això que podem dir que la seva composició és surrealista, ja que altera les formes i posicions usuals dels elements.


En aquest anunci de Volkswagen podem veure com l’agència ha fet un símil amb l’estètica de Dalí, un dels màxims exponents del surrealisme. Podem veure elements característics de la seva obra com el rellotge convertit en un indicador de combustible, els troncs que aguanten el braç i la cisterna del camió, els paisatges desèrtics, etc.


I seguint amb Dalí, podem trobar una altra modificació d’una de les seves obres més importants. Pizza-hut ha aprofitat per transformar en pizzes allò que Dalí va pintar com a rellotges. Segons l’artista català, aquests rellotges no eren res més que la representació del Camembert amb el temps i l’espai.


En el següent anunci, podem veure clarament una forta relació amb la obra de El Bosco, considerat el primer artista surrealista, que en els segles XV i XVI, segles abans del naixement de la corrent artística, va crear El jardí de les delícies, obra de la qual podem veure la seva influència en l’anunci. L’agència ha dotat a la dona que apareix en primer pla de l’estil característic d’aquesta obra, emprant un fons similar o igual i incorporant alguns dels animals fantàstics que apareixen a la obra de El Bosco.
Al costat de l'anunci podem veure la part esquerra de El jardí de les delícies. Aquesta obra estava format de tres parts, el paradís, el món terrenal i l’infern. El que podem apreciar és el paradís, en el qual s’ha inspirat Custo Barcelona per la seva gràfica.




Però també n’hi ha que no segueixen cap autor en concret, l’anunci que mostrarem a continuació es tracta d’un muntatge fet per la companyia Aero República on podem veure com la part superior d’un home es transforma en un seguit d’ocells que emergeixen de les cames del personatge. L’anunci ens transmet la sensació de continuïtat, és a dir, que les cames també s’aniran convertint progressivament en un estol d’ocells, simulant així la facilitat que representa volar amb Aero República. Sens dubte, la composició feta per l’agència es podria considerar surrealista pel fet de ser extravagant i irreal.